Twintigers en dertigers sparen meer dan ooit

Slechts één op de vijf Belgen heeft zijn spaarboekje bij een andere bank dan zijn lopende rekeningen

• Ze worden soms de “big spenders” genoemd, maar niets is minder waar. Twintigers en dertigers hebben de helft van het geld dat ze bezitten - of zelfs meer - op een spaarrekening staan.
  • Als je naar alle Belgen kijkt, zie je dat net iets minder dan de helft (43%) van het geld dat we bij elkaar verdienen op een spaarrekening staat. Het gaat om het financieel vermogen, wat betekent dat het vastgoed niet mee in rekening wordt genomen.
  • En opmerkelijk: 57 procent van de Belgen heeft de intentie nog meer op z’n spaarboekje te zetten. En dit ondanks het feit dat sparen nog maar weinig opbrengt, gezien de lage rente.
  • Wie trouwens denkt dat jonge mensen alles maar aan ramen en deuren uitgooien, heeft het grondig fout: 83 procent van de jongeren is van plan het komende jaar nog meer geld op hun spaarrekening te zetten. Bij de ouderen is dit ‘slechts’ 58 procent.
  • Slechts iets minder dan één op de vijf Belgen (17%) heeft zijn spaarboekje bij een andere bank dan zijn lopende rekeningen.
  • Dat blijkt uit een recent onderzoek van de online spaarbank Santander Consumer Bank, dat sinds 2017 actief is op de Belgische markt.
België blijft het spaarland bij uitstek. Begin dit jaar hadden we allen tezamen nog 270 miljard euro op onze spaarboekjes staan, een absoluut record. En die grote spaarlust van de Belg zal overduidelijk nog toenemen. Volgens een nieuw onderzoek van Santander Consumer Bank, dat in maart 2019 afgenomen werd en waarbij 600 Belgen bevraagd werden, hebben we gemiddeld 43 procent van ons totaal financieel vermogen op een spaarrekening staan.

Zoals enigszins verwacht zijn het onder andere rijkere- (52 procent) en hoger opgeleide mensen (48 procent) die een groter deel van hun vermogen op een spaarrekening geparkeerd hebben. Brusselaars hebben het meeste op hun spaarboekje staan, gevolgd door de Oost- en West-Vlamingen. In Wallonië is de spaarrekening het minst populair. En wat toch ook enigszins in het oog springt bij het onderzoek: Gezinnen plaatsen een groter deel van hun financieel vermogen op een spaarrekening dan singles. Vooral alleenstaande ouders hebben een kleiner deel van hun geld op hun spaarboekje staan (28 procent).

Als je naar de leeftijd kijkt van wie allemaal spaart, valt op dat het spaarboekje immens populair is bij jongeren. 18- tot 24- jarigen hebben gemiddeld de helft (50 procent) van het geld dat ze bezitten op een spaarrekening staan. Bij 25- tot 34-jarigen is dat 53 procent. Ter vergelijking: bij ouderen schommelt dit tussen 38 en 42 procent.

En we gaan nog meer sparen

Opmerkelijk: hoe de economie ook evolueert, we zijn niet van plan om minder te gaan sparen. Gemiddeld zegt 57 procent van de Belgen dat ze meer geld zullen storten in de komende 12 maanden. En vooral jongeren hebben dat goede voornemen. Liefst 83 procent van jongeren tussen 18 en 24 jaar zegt de komende maanden nog meer te gaan sparen. 71 procent van de Belgen tussen 25 en 34 zegt hetzelfde.

Onbekend is onbemind

Ook opvallend: als we moeten kiezen bij welke bank we ons spaargeld zetten, is de hoogte van de interestvoet het meest doorslaggevend. Of dat beweren we alleszins allemaal. Als puntje bij paaltje komt, staat onze spaarrekening vaak bij dezelfde bank als waar we ook een zichtrekening hebben. Of beter gezegd: bij de bank waarmee we al van jongs af aan verbonden zijn. Zélfs als de rente veel lager is dan bij een andere bank, blijkt dit het geval te zijn.

Slechts iets minder dan één op de vijf Belgen (17%) heeft zijn spaarboekje bij een andere bank dan zijn lopende rekeningen, zo blijkt uit het onderzoek van Santander Consumer Bank.

In bijlage vindt u alle onderzoeksresultaten.

Santander Consumer Bank maakt deel uit van de divisie Santander Consumer Finance, een Europees marktleider in de consumentenfinancieringssector, die volledig eigendom is van de Santander Group, een van ’s werelds grootste financiële groepen.

Banco Santander (SAN SM, STD VS, BNC LN) is een toonaangevende retail- en handelsbank, opgericht in 1857 en met het hoofdkantoor in Spanje. Het heeft een betekenisvolle aanwezigheid in 10 kernmarkten in Europa en Noord- en Zuid-Amerika en is de grootste bank in de eurozone op basis van marktkapitalisatie. Eind 2018 had Banco Santander EUR 981 miljard aan klantenfondsen (deposito's en beleggingsfondsen), 144 miljoen klanten, 13.000 kantoren en 200.000 werknemers. Banco Santander maakte in 2018 een toerekenbare winst van EUR 7.810 miljoen, een stijging van 18% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Tobias Van Assche, Comfi

Tobias.vanassche@comfi.be

Over Santander Consumer Bank

Santander Consumer Bank is een commercieel merk van Santander Benelux nv, een bank naar Belgisch recht. Ze maakt deel uit van de divisie Santander Consumer Finance, een Europees marktleider in de consumentenfinancieringssector, die volledig eigendom is van de Santander Group, een van ’s werelds grootste financiële groepen.

Banco Santander (SAN SM, STD US, BNC LN) is een toonaangevende commerciële bank voor particulieren en ondernemers, met hoofdkantoor in Spanje. Het heeft een aanzienlijk marktaandeel in 10 kernmarkten in Europa en het Amerikaanse continent. De bank bevindt zich in de wereldtop aan banken met een marktkapitalisatie. Het doel van de bank is mensen en ondernemingen helpen succesvol te zijn op een eenvoudige, persoonlijke en eerlijke manier. Santander, opgericht in 1857, had eind 2016 1,52 triljoen euro aan beheerde fondsen, 125 miljoen klanten, 12.200 kantoren en 188.000 werknemers. De bank maakte 6.204 miljoen euro winst in 2016, een stijging van 4% tegenover het jaar voordien.

Nerviërslaan 85, B - 1040 Brussels